Bild

Bild

måndag 4 augusti 2014

shoppingresa till Umeå

Hejsan svejsan!
Nu har jag äntligen tagit bilder av det som jag handlade i Umeå så tänkte skriva ett litet inlägg om min och Pias lilla resa:
Vaknade halv 7 på morgonen, cyklade iväg mot stadshuset halv 8. Klockan 8.00 gick bussen ner mot Vasa hamn. Ärthjärnor som vi var, stod vi och väntade vid incheckningsdisken fast vi hade våra biljetter i handen. Men hur skulle vi veta, det var första gången vi åkte med Wasaline (eller vad det nu heter) sedan vi gick i lågstadiet ungefär. När vi lyckades lista ut att vi inte behövde stå i kö så begav vi oss ombord på båten. Det var en väldigt liten båt när man jämför med Silja Europa som jag har rest med x-antal gånger. Alla sittplatser tog slut, så vi fick lite sådär halvbekvämt parkera våra rumpor i ett fönster. Efter ett tag blev vi trötta av att sitta i fönstret så vi gick en runda för att leta efter lediga bord, men nej, så då blev det att sitta på golvet resten av resan. Lite bekvämare än att sitta i fönstret. Båtresan över gick förvånansvärt snabbt och vi sprang ivrigt av båten för att ta oss till bussen och in till Umeå centrum. När vi väl hade kommit till centrum blev vi överväldigade av alla underbara butiker. Vi var i extas. Vi var i shoppinghimlen. Ljuva underbara svenska butiker. Alla omkring oss talade svenska och det kändes som att vi var i himmelriket. Vi hade tyvärr bara fyra timmar på oss att shoppa, så vi hann inte se så mycket av själva staden. Däremot hann vi springa ut och in i alla häftiga affärer samt pressa i oss low-carb hamburgare på MAX!

När vi hade handlat så att det blödde ur våra stackars plånböcker så var det dags att hoppa på bussen och ta båten tillbaka över vattnet. Humöret hade varit på topp i den idylliska gulliga staden Umeå, så fort vi tänkte på Finland, Vasa och den finska nedstämdheten blev vi också nedstämda. 
Vi lyckades i alla fall få tag i ett bord så vi fick sitta på normala, men dock lite hårda stolar. Men efter ett tag blev vi hungriga och bestämde oss för att äta på buffén. Vilket absolut inte var värt pengarna. 22 e kändes som rena rånet för lite fisk och torrt kött. När vi hade lämnat buffén med våra otillfredsställda smaklökar så letade vi efter en sittplats. Hittade ingen! Så det blev att ännu en gång placera våra rumpor på det bekväma golvet. Tiden gick fort. Innan vi visste ordet av det var vi i Vasa hamn. Genast vi steg iland kände vi hur den bittra finska mentaliteten lade sig som ett moln över oss. Inga mer roliga och trevliga svenskar. Tillbaka till verkligheten med folk som knappt pratar. Jag ska så flytta till Sverige när jag blir stor! 

Här kommer lite bilder från mina inköp:

Low-Carb burgaren på MAX var sååå god. Det enda som störde mig var att hen i kassan frågade om jag ville ha pommes till. Hallååå pommes om något är väl inte low-carb??? 

Detta vatten finns inte i Finland. Detta vatten vill jag ska finnas här. Loka i mitt hjärta!

I sista stund snubblade vi in i en scorett-affär och det är jag glad över. Hittade dessa snyggingar. My babies <3 Om jag kan gå ordentligt i dem sedan är ju en annan sak ;)

Jag älskar UR&PENN, massa snygga smycken för endast 20 kr styck. 

Dessa träningsskor fick följa med mig hem. För ynka 149 kr blev de mina! Har hunnit provspringa dem också och de var riktigt bekväma! 

Besökte en liten butik som hette te-hörnan. Det var som att stiga in i te-himlen. Allt doftade underbart och de hade helt underbara koppar och muggar att dricka te ur. Dessvärre var det lite för dyrt för min plånbok (är ju en fattig studerande för tillfället). Men denna ljuvliga teförpackning fick följa med mig hem. Har provsmakat och det smakade helt underbart. 

Var tvungen att hamstra lite svenska tidningar så att jag skulle ha något att läsa på båten. Vissa av dessa finns inte ens i detta skitland (ursäkta språket för alla er som älskar Finland). Nu ska ja börja träna min kropp, jag har tydligen en päronform på min kropp och ska träna därefter. Måste bara införskaffa alla redskap jag behöver, som gummiband och dylikt. Men kostråden i den där träningstidningen går inte i min smak. LCHF for life <3 

Den svarta toppen med spets så som den ser ut framifrån. Var ju tvungen att smyga in en liten egopic i detta extremt långa inlägg ;)

I'm in löööv, en klänning helt i min smak. Måste bara slimma till min kropp lite så den ser bättre ut på mig! 

Denna lilla saken fick också komma hem med mig.

Det svarta linnet bakifrån. snyggt va? ;)

En t-skjorta. Jag blev kär i den också. Undrar om jag borde oroa mig över att jag så lätt blir kär i kläder och skor? 

Två kaffetermosmuggar för 99 kr på Åhlens. Nu kan jag börja ta med mitt fettkaffe om jag behöver. 

Min instagrambild som jag tog när vi var på väg över till Umeå.

Det var allt jag hade att dela med mig av denna gång. Ha det bra tills vi hörs nästa gång! Tänk positivt! Lev livet! Ta vara på varje ögonblick!
PS. Idag inleder jag fakirdag 1 av 14. Önska mig lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar