Bild

Bild

måndag 11 augusti 2014

Fakir dag 8 - nya träningsutmaningar

Hej alla!
Nu har jag bestämt mig för att mitt nya träningsmål ska bli att orka springa 10 km utan paus. Vi snackar inte om att sprinta fram i 130, utan mer jogga fram i en lugn och behaglig takt samtidigt som man lyssnar på bra musik och kan njuta av rörligheten och naturen runt omkring.
Jag pratade med Alisa, som i mina ögon är proffs på träning och jag bombarderar alltid henne med en miljon frågor.Hittills har jag varit inne på att bränna fett och bygga muskler. Men nu känner jag att jag vill börja springa. Det är något jag vill satsa på. Jag ska nu följa ett träningsprogram som första veckan består av två joggingturer på 4 km styck och däremellan ska ja försöka klämma in två promenader på 8 km styck i rask takt. Sedan följande vecka ökar jag antingen joggingturerna eller promenaderna med 1 km. Och så ska ja hålla på tills jag når mitt mål och orkar springa mina 10 km. 
Jag bestämde mig igår att idag då ska jag minsann stiga upp någorlunda i tid, hinka i mig en fettkaffe och sedan bege mig ut på veckans första joggingtur. Jag blev lite besviken när jag vaknade med mensvärk och huvudvärk, kände mig ur form. Men jag var fast besluten om att jag skulle ut och springa! Jag stoppade i mig lite Ibumax och gjorde i ordning min fettkaffe och kastade mig på soffan och läste lite för att låta allt verka. Efter en timme tyckte jag att jag kände mig bättre, men när jag var på väg att börja byta om till träningskläder så fick jag en illamåendeattack. Trodde seriöst att jag skulle vara tvungen att spy. Men jag gav mig inte! Blandade ihop en shot, bestående av salt och vatten, shottade snabbt som tusan medan jag höll för näsan. Väntade en stund och precis som jag trodde så gav illamåendet med sig. Jag skyndade mig att byta om, körde några snabba uppvärmningsövningar och begav mig ut. Jag gick några hundra meter för att värma upp benen lite extra, därefter satte jag igång appen sportstracker. Mitt mål var alltså att jogga i maklig takt i 4 km. Efter cirka 300 meter trodde ja att jag skulle vara tvungen att ge upp, mina ben kändes som cementklumpar och jag flåsade som en hund. Men jag gav mig inte. Jag skulle springa!! Efter ytterliga några hundra meter kändes benen plötsligt lättare och jag fick kontroll på andningen. Hurraa!! Jag kämpade vidare, blev omsprungen av vältränade människor som sprang i raketfart. Flåsade vidare. Vissa perioder började jag springa lite hårdare för det kändes som att benen ville det, men fick sakta ner. Tänkte hela tiden: jag måste klara detta! Jag ska klara detta! Och ta mig tusan, jag kom i mål. Jag sprang 4 km utan paus. Fast jag trodde att jag skulle dö i slutet, då ja inte riktigt fick kontroll över andningen och flåsade som en hund igen. Svetten rann i pannan på mig. Kändes som att folk stirrade. Röd som en tomat var jag i ansiktet. Men vad gör det? Jag klarade det!! När jag kom hem så beslöt jag mig för att försöka få ner pulsen genom lite yogaövningar, det gick inte riktigt bra, det var så svårt att koncentrera sig på olika övningar samtidigt som hjärtat ville hoppa ur bröstet på mig. Fortsatte med lite stretchövningar. 
Nu sitter jag här och har tydligen skrivit en halv roman i detta inlägg. Ska börja tillaga dagens lunch, biff med majjo och smör. Efter det hade jag tänkt sitta ute i solen och läsa en stund. Njuta av min lediga dag innan det är dags för jobb imorgon. 
Här kommer lite diverse bilder på smått och gott, enjoy:

Lite blommor som har trotsat asfalten och bestämt sig för att växa i alla fall

Försökte mig häromdagen på att fixa en hårmunk. Det är mycket svårare att få det bra än man kan tro. Var tvungen att ta min kära pojkvän till hjälp för att sprida ut mitt hår lite :D Detta är alltså resultatet, första gången jag har en hårmunk!!

Om jag behöver hålla mig mätt länge från morgonen så äter jag en macka bestående av ägg, bacon, lite ost och majjo. Till det dricker jag en kopp fettkaffe och dricker ett glas vatten. I bästa fall kan jag klara mig 7 timmar på en sådan måltid ;)

Såhär fint svettig var jag efter dagens träning. Det syns inte på bilder hur röd jag faktiskt var i ansiktet, men kan försäkra er om att det var lite tomatfeelis över det. Jag ser väl också lite lidande ut tycker jag, men det är kanske meningen att man ska lida lite när man tränar också ;)

Ha det bra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar