Bild

Bild

fredag 4 juli 2014

Sockret är boven i dramat!

Hej,
jag måste bara skriva av mig lite när det gäller socker. Vet alla om hur mycket socker det finns i maten som finns i affärerna och hur skadligt det är med för mycket socker? Orsaken till att jag började fundera på det här är för att jag efter jobbet gick en sväng till affären. När jag stod i kön till kassan så var det en liten pojke bakom mig som var arg på sin mamma för att han inte skulle få äta upp hela godispåsen som han skulle köpa. Hans mamma sa att om han äter en sådan stor godispåse på en gång kommer han få ont i magen och hon gjorde det mycket klart för honom att han inte skulle få äta upp allt. Jag kollade lite nyfiket sedan på vad för annat den lilla familjen hade handlat och blev faktiskt en aning förvånad eftersom de handlade fryspizza, lemonad, kex, paj och lite andra sötsaker och bullar. Mamman visste ju tydligen att det inte är bra att äta för mycket godis, men hon tänkte förmodligen inte på hur mycket socker det var i allt det andra som de handlade. Jag skriver inte detta för att på något sätt kritisera de som vill äta socker, jag skriver detta mest för att ja är fundersam om folk faktiskt känner till att det inte bara är godis som är dåligt för hälsan. Läser man på innehållsförpackningar på livsmedel så finns socker med i princip allt. Stod idag och tittade på en förpackning med oliver, och tro det eller ej men socker i dem också. Smörgåsskinka är en annan sak som är väldigt svårt att få tag i någon bra märke, det är socker och glukos i alla sorter!!! Förstår inte detta, varför finns det så mycket socker i allt? Jag och min pojkvän har haft långa och hetsiga diskussioner om detta och han är säker på att det är socker i allt för att det ska fungera som ett sorts konserveringsmedel. Men finns det inget annat man kan använda istället. Blir tokig. Om man som jag, medvetet försöker att välja bort socker (förutom vissa snedsteg) är det väldigt svårt att hitta produkter som inte innehåller tillsatt socker. Vi lever i ett samhälle där folk blir fetare. Alla skyller på fettet, men jag tror nog att socker är den stora boven i dramat. Socker finns i allt. Jag säger inget om de produkter som man vet att det är socker i som t.ex. godis, sylt och bullar men allt annat. Det måste ju nog finnas andra kryddor som livsmedelsverket kan använda istället för socker. 

Så nu har jag skrivit av mig! Hoppas inte att det var någon som tog illa vid sig av det jag skrev. Fettskräcken lever kvar i många, men ja tror på riktigt att vi alla skulle behöva se upp med sockret och att göra medvetna val för att minska på sockerkonsumtionen. Ett tips är till exempel att laga egen mat från grunden, och laga egna såser istället för köpta!

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar