Bild

Bild

tisdag 1 december 2015

Bröllopstankar

Hej på er!
Igår avslöjade jag att vi har tänkt försöka ordna bröllop i Augusti. Den stora frågan nu är hinner vi ens? Jag har nämligen märkt att vissa planerar redan nu inför bröllop 2017 :O För vår del blir det ju förstås inget märkvärdigt eftersom vi inte har ekonomi till det. Och som min kloka vän Sofia sa är ju huvuduppgiften att jag och A blir gifta och inte att enbart underhålla gästerna. Det känns ganska svårt att ens börja planera eftersom jag aldrig varit på ett bröllop. Det jag vet om bröllop kommer från amerikanska romantiska komedier och det är ju inte direkt samma sak som ett svenskt bröllop. På ett sätt känns det ju lättare att bara skita i allt och gifta sig borgerligt, men samtidigt har jag alltid drömt om ett riktigt bröllop så jag vet att jag kommer att ångra mig om vi beslutar oss för att inte ha något bröllop. Min stora fasa är ju att folk som kommer på bröllopet ska jämföra det med alla andra häftigare bröllop de varit på och tycka att vårat e det sämsta någonsin. Hur svårt kan det vara, det mest enkla som man behöver är väl: kyrka, plats för bröllopsfest, klänning, ringar, någon form av mat, tårta, musik och så klart lite gäster då. Var hittar man ens en klänning som inte kostar en miljard? Dekorationer behöver man ju också, synd att jag inte är så pysslig av mig. Har inga idéer alls. Alldeles tomt är det i huvudet. Varför ska det vara så svårt???

(Bild lånad från Google)

4 kommentarer:

  1. Utan erfarenhet av något eget bröllop men i erfarenhet av gäst kan jag säga att börja med att fundera ut vad budgeten är och utgå från det när du börjar planera :) en begagnad klänning kan man få för någon 100 lapp, o väljer du att sälja den vidare får du ju pengarna tillbaka. i matväg kan man laga så mycket som möjligt själv, med hjälp av familj o släktingar. jag själv föredrar en simpel buffé med mat på bröllop, då finns det något för alla, typ sallader, potatis, köttbullar, fisk. kanske vet du någon som tycker om att baka o gärna fixar tårtan med bara ingredienskostnaderna. mycket får man köpa använta, pynt och prydnader, om man är villig att använda sig av något som redan varit på bröllop ;) att börja nu kan göra att de e svårt att få tid i kyrkan o att hitta någon ledig lokal eller plats att vara på. vill man ha band o spela (som tar en stor del av budgeten) så de blir också snabbt uppbokade. Hoppas du blir lite klokare o om du börjar planera bröllop på bloggen får du en ny läsare (;

    SvaraRadera
    Svar
    1. det där med simpel buffé som du föreslog låter ju superbra så får man ju samlas ett gäng och hjälpas åt att laga maten :) Och vi har nog inget emot att köpa pynt som redan varit på annat bröllop, så billigt som möjligt vill vi ju gärna komma undan! Och jag kommer definitivt att skriva fler inlägg om hur bröllopsplaneringen framskrider :)

      Radera
  2. hihi ja kan no hjälp till å pyssel me inbjudningskort,dekoration mm ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra behöver nog all hjälp vi kan få :) särskilt när man har en bebis som man måste passa samtidigt xD

      Radera