Bild

Bild

söndag 28 juni 2015

Graviditeten vecka 31+4

Hej,
nu har det gått några dagar sedan jag uppdaterade bloggen senast men det har varit så mycket att göra, minns inte ens senast jag satt med en dator. Mycket att göra med jobb + flytt. Nu har vi  i alla fall städat den gamla lägenheten och lämnat nycklarna på bänken, det enda som återstår är att vänta på att hyresvärden ska gå igenom den och bestämma om vi har förstört något. Enligt mig är det inget annat än normalt slitage vi har orsakat i den, men man vet ju aldrig. Vår nya lägenhet är ett enda stort flyttkaos. Det är saker och lådor överallt, helt proppfullt. Därför tycker jag att det är lite onödigt att ladda upp någon bild ännu, så ni får vänta tills vi har fått i ordning innan det blir några bilder. Får se hur länge det tar att packa upp allt. Jag har ju jobb samtidigt och jag brukar vara väldigt trött när jag kommer hem efter en 8-timmars arbetsdag så att ställa sig då och börja packa upp en massa känns ju inte så motiverande. Men vi måste ju få i ordning allt tills bebben bestämmer sig för att komma ut. Just nu känns det som att den nog inte kommer att hållas inne i magen hela tiden, är livrädd för att den ska komma nu redan. Har börjat få ont i magen sådär som en svag mensvärk, i och för sig hade jag det i början av graviditeten också och då läste jag att det beror på att livmodern växer och utvidgar sig. Så i bästa fall kanske det är fråga om samma sak nu eftersom det är meningen att bebisen ska lägga på sig fett sådär lagom till förlossningen. 

Vi hade ju tid till mödrarådgivningen i fredags och allt verkade bara bra, bebisen hade lagt sig med huvudet nedåt och hjärtljuden var starka och fina. SF-måttet låg på 27 och har alltså ökat med 3 sedan förra undersökningen för en månad sedan (en bra och stabil utveckling enligt BM) Nästa undersökning (om bebben inte beslutar sig för att komma före förstås) är den 20.7 då är det först vanlig undersökning av blodtryck och sådant och därefter läkarundersökning där de skulle undersöka bäckenet och allt möjligt, får se då.  

Annat nytt på graviditetsfronten är att jag äntligen har fått mammalådan, vi öppnade den och gick igenom allt, så nu är det bara att få allt tvättat då. Till min stora glädje var årets tema ugglor, ni som känner mig vet att jag förutom leopardmönster tycker om allt med ugglor på :D 
Idag är det 59 dagar kvar till beräknad födelse. 3 veckor och 2 dagar kvar tills mammaledigheten börjar. Vart har tiden tagit vägen? Ju närmare förlossningen vi kommer desto mer tankar och känslor bubblar upp till ytan. Kommer vi bli bra föräldrar? Kommer vi ha råd med allt som bebisen behöver. Ja och sådant. Känner mig extremt hormonell och det känns som att gråten ofta ligger nära. Krävs inte mycket för att jag ska börja gråta. Humöret växlar mellan att trivas med att vara gravid, till att vara livrädd för allt som komma skall, livrädd för förlossningen och att det ska uppstå komplikationer. Rädd för att bebisen ska ha något fel. Tänk om den skriker hela tiden och vi aldrig får sova. 
Nej nu får jag väl avsluta detta romaninlägg och försöka packa upp någon låda så att vi kan börja röra oss här i lägenheten. 
Ha de bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar