Bild

Bild

lördag 23 maj 2015

Hur känns det att vara gravid?

En fråga som många ställer mig är hur det egentligen känns att vara gravid. Jag brukar ha ganska svårt att svara på den frågan för jag tycker egentligen inte att det känns annorlunda. Det tog ju länge också innan jag började känna av bebisen, så det kändes egentligen mest som att jag bara blev tjockare och tröttare. Jag går inte direkt runt och tänker på att jag har en bebis på odling i magen, säkert finns det andra gravida som tänker mer på det och kanske kan beskriva mer hur det känns för dem. En graviditet är för övrigt väldigt individuell, vissa älskar att vara gravida medan andra mest tycker att det är jobbigt. Jag hör nog till den senare kategorin, visst längtar jag efter att få en alldeles egen bebis, men helt ärligt tycker jag att det är jobbigt att vara gravid. Det jobbigaste för mig är att gå upp i vikt och bli tjockare, eftersom jag så länge jag kan minnas har tänkt på att gå ner i vikt och försöka banta, så då blir det oerhört jobbigt att det går andra vägen. Jag känner mig mest fet och orörlig och värre kommer det ju bli xD Ett annat av mina problem är ryggont. Jag kan inte sitta ner för långa stunder för det gör ont i ryggen, men däremot har jag inte ont om jag står och går. Sedan har jag haft det ganska jobbigt med cravings efter all möjlig mat som jag normalt sett har klarat mig jättebra utan under mitt år på lchf. Den senaste cravingsen som jag har börjat uppleva är risgrynsgröt xD Piroger är en annan sak som jag har suktat efter och förstås tomat och citron som jag även har talat om tidigare (tror jag?) men det värsta av allt är det konstanta sötsuget. BLÄ! Och så mår jag psykiskt dåligt när jag har ätit massa socker och kolhydrater för jag vet ju att det är ohälsosamt och skadligt. Hela tiden matas man med rekommendationer att man ska undvika socker som gravid (och annars också förstås) och äta hälsosamt och undvika att gå upp mycket i vikt och så vidare. Men vad hjälper det när det ibland känns som att kroppen skriker efter kolhydrater? Nej nu har jag väl klagat tillräckligt. Och missförstå mig inte jag längtar efter vår lilla bebis, men graviditeten skulle jag kunna skippa ;) 95 dagar kvar nu till beräknad förlossning! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar